Dysleksja u dzieci to specyficzne zaburzenie rozwoju umiejętności czytania i pisania, które nie jest związane z poziomem inteligencji ani problemami ze wzrokiem czy słuchem. Objawia się trudnościami w rozpoznawaniu i zapamiętywaniu liter, odczytywaniu tekstu oraz poprawnym pisaniu. Dzieci z dysleksją często mają problem z orientacją przestrzenną, koncentracją uwagi i koordynacją wzrokowo-ruchową. Choć dysleksja jest wyzwaniem to istnieje wiele metod i technik, które wspierają dziecko w procesie nauki i rozwoju.
Jedną z formą terapii dysleksji jest ruch. Mózg dziecka dla prawidłowego rozwoju potrzebuje aktywności fizycznej, dlatego ważne jest, aby zapewnić dziecku odpowiednią ilość ruchu. Ćwiczenia fizyczne, które angażują całe ciało, a zwłaszcza te oparte na rytmie i ruchu naprzemiennym (prawa-lewa), pomagają w integracji obu półkul mózgowych. Przykładem mogą być ćwiczenia takie jak przeskakiwanie na jednej nodze, skręty tułowia czy naprzemienne ruchy rąk i nóg. Integracja półkul mózgowych jest istotna, ponieważ w dużym uproszczeniu każda z nich odpowiada za inne funkcje – prawa półkula za myślenie przestrzenne i obrazowe, lewa zaś za język i analizę. Przy dysleksji często występują trudności we współpracy tych dwóch obszarów, co może utrudniać przetwarzanie informacji podczas czytania i pisania. Regularne ćwiczenia fizyczne pomagają poprawić tę współpracę, co w rezultacie może prowadzić do lepszego funkcjonowania w codziennym życiu oraz szkole.
Terapia dysleksji nie opiera się wyłącznie na ruchu – istotne są także techniki, które wspomagają proces zapamiętywania oraz organizację informacji. Mnemotechniki, czyli sposoby ułatwiające zapamiętywanie przez tworzenie skojarzeń lub sekwencji, mogą znacząco pomóc dzieciom z dysleksją w nauce nowych słów, liter oraz reguł gramatycznych. Przykładem takiej techniki może być skojarzenie liter z obrazami, dźwiękami czy emocjami, co pozwala łatwiej je zapamiętać.
Korzystanie ze wskaźnika podczas czytania pomaga dziecku skupić wzrok na odpowiednim fragmencie tekstu i nie gubić się w trakcie czytania. Jest to skuteczna technika wspierająca koncentrację uwagi oraz organizację wzrokową, co ma kluczowe znaczenie w procesie nauki czytania.
Ciekawą formą ćwiczenia, które może wspierać rozwój dzieci z dysleksją, jest żonglowanie. Choć może wydawać się to nietypowe, żonglowanie pozytywnie wpływa na stymulację i integrację wszystkich zmysłów. Ćwiczenia takie wspomagają system równowagi, koordynację wzrokowo-ruchową, orientację przestrzenną oraz koncentrację uwagi, co jest niezwykle istotne w przypadku dysleksji. Poprawiają one zdolność mózgu do przetwarzania informacji z różnych źródeł jednocześnie, co może przekładać się na lepsze wyniki w czytaniu i pisaniu.
Wszystkie wymienione techniki – od ruchu naprzemiennego, poprzez mnemotechniki, aż po żonglowanie – mają na celu pobudzenie i poprawę funkcjonowania mózgu dziecka. Dzięki nim możliwa jest lepsza koordynacja zmysłów oraz półkul mózgowych, co przekłada się na skuteczniejsze przetwarzanie informacji i naukę. W przypadku dziecka z dysleksją ważne jest skupienie się na treningu pamięci, koncentracji uwagi i pamięci wzrokowej, czyli obszarach, w których dyslektyk ma trudności.
Kluczowe jest wspieranie dziecka w jego rozwoju i zapewnienie mu odpowiednich narzędzi do radzenia sobie z trudnościami. Najlepiej skorzystać z pomocy ekspertów. Program Ucz Się Inteligentnie, który przeznaczony jest również dla dzieci z dysleksją, to zajęcia online prowadzone nie przez studentów, a ekspertów, psychologów i pedagogów. Zapewniamy najwyższy poziom wiedzy i praktyki, z indywidualnym podejściem do każdego ucznia. Pomagamy uczniom lepiej radzić sobie z wyzwaniami szkolnymi. Poprawę umiejętności uczenia się może osiągnąć KAŻDY UCZEŃ: wybitnie zdolny, przeciętny oraz taki, który ma przejściowe – jak sądzimy – trudności w nauce.